יום חמישי, 29 באוקטובר 2009

מכבי תל - אביב כדורסל : ויקיפדיה

קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב נוסדה בשנת 1932. בשנים שלפני קום המדינה הרבתה מכבי תל אביב לקיים משחקים מחוץ לארץ ישראל ואף זכתה לניצחונות במצרים ובלבנון.
משחקי ליגת הכדורסל הישראלית החלו בשנת 1954 ומכבי תל אביב הייתה לאלופת המדינה הראשונה. בשנים אלו שיחקו בה כמה משחקני הכדורסל המפורסמים ביותר של התקופה, דוגמת יהושע רוזין ותנחום כהן-מינץ. בשנות ה-50 וה-60 עוד לא הייתה מכבי האלופה הבלעדית, כשהיריבה העירונית הפועל תל אביב זוכה בהישגים נאים; אך עם זאת מכבי תל אביב הייתה הקבוצה הישראלית הראשונה שלקחה חלק במשחקי גביע אירופה לאלופות בשנת 1958.
בשנת 1964 עברה מכבי לשחק במגרש יד אליהו, שהפך מאוחר יותר, לאולמה ולסמלה הבלתי מעורער.
בשנת 1969 החלה חברת "עלית" לאמץ את הקבוצה והייתה הספונסר הראשי שלה קרוב ל-40 שנה, עד שעזבה בקיץ 2008 והסכם אימוץ חדש נחתם עם חברת "אלקטרה" ל-5 שנים.
בשנת 1970 הגיע שינוי מהותי בקבוצה, כאשר עורך הדין שמעון מזרחי נתמנה ליושב ראש הקבוצה. מזרחי החל במסעי רכש לקניית שחקנים זרים, שיצרו פער הולך וגדל בין מכבי ובין יריבותיה הישראליות. החל משנה זו ועד לשנת 1992 זכתה מכבי במשך 23 שנים ברציפות באליפות המדינה בכדורסל, אז הפסידה את האליפות להפועל גליל עליון.
ב-7 באפריל 1977 זכתה מכבי לראשונה בגביע אירופה לאלופות בכדורסל לאחר ניצחון 77:78 על קבוצת מובילג'ירג'י וארזה. בדרך לגמר ניצחה הקבוצה את אלופתברית המועצות, צסק"א מוסקבה, בתוצאה 79:91. לאחר הזכייה באליפות טבע כוכב הקבוצה, טל ברודי, את אחת האמירות הידועות ביותר של עולם הספורט הישראלי – "אנחנו במפה ואנחנו נישארים במפה, לא רק בספורט, בהכל!".
כעבור 4 שנים, בשנת 1981, זכתה מכבי תל אביב בהדרכת רודי ד'אמיקו בגביע הבין-יבשתי, וכן בגביע אירופה בפעם השנייה בתולדותיה לאחר ניצחון 79:80 עלסינודינה בולוניה, בכיכובם של מיקי ברקוביץ', ארל ויליאמס ואולסי פרי.
בשנת 2001 זכתה מכבי בתואר אירופי ראשון לאחר 20 שנה, אלופת הסופרוליג, לאחר ניצחון 67:81 על פנאתינאיקוס אתונה. בשנת 2004 זכתה מכבי באליפות היורוליגלאחר ניצחון שובר-שיאים על סקיפר בולוניה, 74:118. גם ב-2005 זכתה מכבי בתואר אלופת היורוליג בניצחון 90:78 על טאו ויטוריה. שלושת האליפויות הושגו תחת המאמן פיני גרשון. בשנת 2006 הפסידה מכבי בגמר היורוליג לקבוצת צסק"א מוסקבה בתוצאה 73:69.
בעונת 2007/08 קיבל את תפקיד המאמן הראשי עודד קטש, שהחליף את נבן ספאחיה. קטש נחשב לבחירה מפתיעה מצד ההנהלה בעיקר בגין חוסר ניסיונו כמאמן אך גם בגלל יחסיו האישיים עם צביקה שרף שמונה למנג'ר הקבוצה. לאחר שורה של הפסדים החליט קטש להתפטר מאימון הקבוצה בינואר ושרף החליפו בעמדת המאמן. לאחר חילופי התפקידים ניכר שינוי ביכולת הקבוצה והיא זכתה לניצחונות רבים יותר באירופה ובישראל. היא העפילה לגמר היורוליג, שם הפסידה לצסק"א מוסקבהבתוצאה 91:77. למרות זאת, מכבי, שסיימה את העונה הסדירה במקום השני, סיימה באותו מקום גם את הפיינל פור הישראלי, לאחר הפסד להפועל חולון במשחק האליפות 73:72, וסיימה את העונה ללא תואר, מאחר שהפסידה גם את גביע המדינה להפועל ירושלים.
ב-6 ביולי 2008 הודיע מנהל הקבוצה ב-16 השנים האחרונות, מוני פנאן, על עזיבתו את הקבוצה. גור שלף מונה למחליפו. כשנה לאחר פרישתו, ב-19 באוקטובר 2009,התאבד בתלייה בביתו שברמת אביב.[1] מיד לאחר מותו התפרסם כי עסק בהשקעת כספים של לקוחות, רבים מהם מתחום הכדורסל, ונקלע בעקבות זאת לחובות כבדים‏‏[2].
במאי 2009 החזירה מכבי לעצמה את האליפות אחרי ניצחון בגמר על מכבי חיפה.

טל ברודי מניף את גביע אירופה ב-1977

[עריכה]בעלי תפקידים

[עריכה]בעלי הקבוצה

כיום נשלטת מכבי תל אביב בידי שלוש קבוצות: קבוצת דייוויד פדרמן (40%), קבוצת משפחת רקנאטי (40%) וקבוצת ניוקו בראשות שמעון מזרחי (20%), בה חברים דייוויד סולומון, "פליינג קארגו" ומזרחי עצמו.‏‏[3]‏‏[4]

[עריכה]הנהלת הקבוצה

יו"ר הקבוצה הוא 
מס'


[עריכה]שליטתה של מכבי תל אביב בליגת העל הישראלית

בעקבות שליטתה של מכבי תל אביב בליגת העל בכדורסל, הוצעו, לאורך השנים, הצעות לא מעטות אשר נועדו להגביר את התחרותיות בליגה, ולמעשה - להקשות על מכבי תל אביב, כיוון שרוב החוקים לא היו מעשיים לגבי קבוצות בעלות תקציב קטן. בין היתר הוצעו רעיונות להגבלת תקציבי הקבוצות, הגבלת מספר הזרים והמתאזרחים וכדומה. מנגד טענו רבים כי צעדים אלו יגרמו להחלשת הליגה ולהפחתת הישגים של קבוצות ישראליות באירופה, בכך ששאיפתן של הקבוצות היא להוריד בדרגה את מכבי תל אביב במקום להעלות את עצמן לדרגתה.
לקראת עונת 2005/06 הוחלט, למרות התנגדות של גורמים רבים, לשנות את שיטת משחקי חצי־גמר וגמר האליפות, משיטה של פלייאוף (הכוללת סדרה של 5 משחקים) לשיטת פיינל פור (משחק בודד), וזאת כדי להגביר את הסיכוי שקבוצות יריבות יזכו בתואר. למרות שיטה זו זכתה מכבי תל אביב בתואר האליפות ה-46 שלה, לאחר שהביסה בגמר את הפועל ירושלים 96:66. גם בעונה העוקבת זכתה מכבי תל אביב באליפות, במשחק דרמטי נגד הפועל ירושלים שהסתיים בתוצאה 80:78. עם זאת, בשנת 07/08 הפסידה מכבי את התואר לראשונה מזה 15 שנה, כאשר הפסידה 73:72 להפועל חולון, שנה אותה סיימה ללא תואר לאחר שהפסידה גם את הגביע להפועל ירושלים ואת גביע היורוליג לצסק"א מוסקבה.
בעונת 2006/07 נכנס לתוקף "החוק הרוסי", הקובע כי בכל רגע נתון, במשחקי ליגת העל וגביע המדינה, חייבות הקבוצות לשתף לפחות שני ישראלים בהרכבן. מטרת החוק, ששמו נובע ממקורו - הליגה הרוסית בכדורסל, היא לעודד את השימוש בשחקנים מקומיים ולמנוע "הצפת" הקבוצות בזרים על חשבון הכדורסל המקומי. לחוק הייתה משמעות רבה על מכבי, אשר התבססה רבות על שחקנים זרים בשנים שקדמו לחוק ולעתים אף הופיעה בחמישיות ללא שחקן ישראלי. בעונת 2008/09 מכבי ת"א זכתה באליפות המדינה לאחר שניצחה את מכבי חיפה במשחק הגמר.

[עריכה]מעמדה הכלכלי

נכון לשנים האחרונות תקציבה של הקבוצה על פי האומדנים הרישמיים נע בין 18-22 מיליון דולר‏‏[5]‏‏[6]‏‏[7]. לשם השוואה: תקציבה של הפועל ירושלים שהיא קבוצת הכדורסל השנייה מבחינה תקציבית בישראל מוערך בכ-2.5-3 מיליון דולר בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה